with Brak komentarzy
Za kilka dni rozpoczniemy najbardziej wyczekiwany przez handlowców okres w roku. Grudzień to zawsze najmocniejszy miesiąc sprzedażowy w roku. Niejednokrotnie sieci w tym okresie potrajają swój miesięczny obrót. Z punktu widzenia managera regionalnego to jeden z najtrudniejszych miesięcy w roku.
Co zrobić aby przetrwać w pracy w grudzień i nie zrazić do siebie połowy swojej załogi?

 

prezent

 

  1. Staraj się jasno i precyzyjnie komunikować swojemu zespołowi oczekiwania jakie wobec Was ma zarząd firmy. Jeśli tylko możesz, rozmawiaj o planowanych budżetach, wyznaczanych celach ilościowych już w listopadzie.

  1. Zaplanuj pracę tak, aby realizacja wyznaczonych celów była możliwa. Jeśli szczyt sezonu przypada u Ciebie po 17 grudnia, wzmocnij swoje załogi tak aby obsługa dużej ilości klientów była możliwa. Uprzedź jednak swoją załogę, że w tym czasie nie będziesz akceptować urlopów bo macie ważne zadanie do wykonania.

 

  1. Zadbaj o to aby nie zabrakło Ci towaru – jeśli do końca nie potrafisz oszacować sprzedaży, zdecyduj się na mniejsze ale częstsze dostawy. Zanim jednak oprzesz wszystko na firmach kurierskich, dowiedź się czy będą w stanie zagwarantować Ci dostawy w terminie. Wiele firm kurierskich już na początku grudnia informuje swoich klientów, że mogą pojawić się opóźnienia.

 

  1. Bądź elastyczny i podejmuj decyzję na bieżąco. Jeśli widzisz braki w jednej z placówek, decyduj się na przesunięcie towaru z innej od razu. Nie czekaj – tylko działaj od razu.

 

  1. Bądź w swoich punktach w dni największego ruchu i spoglądaj na nie z punktu widzenia swojego klienta. Sprawdzaj co jest problemem. Twoja załoga nie nadążą z wykładaniem towaru? Zorganizuj pomóc lub sam weź się do rozpakowywania towaru. Twoim wąskim gardłem są stanowiska kasowe – zwiększ ,, lotne ‘’ stanowiska płatności kartą lub jeśli to możliwe, zwiększ liczbę kasjerów.

 

  1. Wszystkie reklamacje klientów załatwiaj na bieżąco – jeśli to możliwe, staraj się odpowiadać jak najszybciej. W przypadku wypłaty pieniędzy, zadbaj aby środki trafiły na konto jak najszybciej.

 

  1. Jeśli realizacja planu, wymaga od Ciebie zwiększenia załogi, zajmij się tym jak najszybciej. Procedury zatrudnienia i przeszkolenie zabiera trochę czasu. Im szybciej się tym zajmiesz, tym Twój nowy personel szybciej wdroży się w obowiązki. W efekcie – w okresie natężonego ruchu realnie pomoże Twojej ekipie.

  1. Zadbaj o to aby wszystkie działy w Twojej firmie na które masz realny wpływ, były naprawdę gotowe pomóc na każdym kroku działowi sprzedaży. Uczul informatyków, że teraz wszystkie awarie naprawdę usuwane są na cito. Poinformuj dział szkoleń, że teraz ma przede wszystkim pełnić funkcję wspomagającą.

 

  1. Bądź dostępny dla swojej załogi i doceniaj ich wysiłki. Jeśli to możliwe, postaraj się o miły gest z Twojej strony w tym okresie. Gorąca, pyszna, zimowa herbata z ulubionej kawiarni Twoich współpracowników to nic dużego a pokazuje, że doceniasz ich pracę i ich szanujesz.

  1. Staraj się rozwiązywać problemy swoich załóg na bieżąco – jeśli do tej pory nie rozwiązywałeś sporów z klientami, daj sygnał swoim współpracownikom, że teraz im w tym pomożesz. Oni mają się skupić na celu jakim jest fenomenalna sprzedaż, Ty ogarniesz resztę.

 

Wszystko teoretycznie wydaje się proste. Wszystko jednak zależy od Twojej załogi. Grudzień to niezły test – jeśli regularnie odrabiałeś swoją lekcję z bycia dobrym liderem, to dasz radę. Oni Cię nie zawiodą a nawet zaskoczą swoim odpowiedzialnym podejściem i gotowością do rozwiązywania problemów. Jeśli jednak nie dbałeś o swój zespół, nie oczekuj, że oni zadbają o Twój wynik.

 

A Ty jak ? Boisz się grudnia, czy wręcz nie możesz się doczekać, aż pobijecie rekordy sprzedaży?

Follow Pani Manager:

Od kilkunastu lat zarządzam zespołami sprzedażowymi w galeriach handlowych. Sprzedaż to moja pasja, a sklepy, którymi zarządzam, to mój drugi dom :)