with Brak komentarzy

szczęśliwy pracownik

 

Rynek pracownika stał się faktem.

Mamy rynek pracownika. To niezaprzeczalny fakt. Jeśli masz wątpliwości to zapraszam do jakiejkolwiek galerii handlowej w kraju. Na co drugiej witrynie jest ogłoszenie o pracę. Najwięcej pracowników brakuje w handlu, w produkcji i w obsłudze klienta. Sytuacja powoli będzie się zmieniać, ale raczej będzie to kwestia kolejnych lat, niż miesięcy.

 

Jak więc poradzić sobie z ciągle zmieniającą się kadrą?

Gdybym umiała odpowiedzieć na to pytania, byłabym na pewno bardzo bogata.

Każdy duży pracodawca robi wszystko, aby możliwie najlepiej zapanować nad kosztami personalnymi. W zasadzie nie ma idealnej reguły, której wdrożenie pozwalałoby zatrzymać pracownika. Możemy tylko korygować działania i robić wszystko by poziom rotacji był jak najmniejszy. Zatem jak to zrobić?

 

Poniżej kilkanaście moich sprawdzonych  sposobów na to by zatrzymać pracownika na dłużej.

 

 

  1. Zanim zatrudnisz nowego pracownika, przemyśl dokładnie kogo szukasz. Stwórz mapę kompetencji, które powinien posiadać Twój nowy współpracownik. Zastanów się w jakim powinien być wieku, jaki powinien mieć charakter i jakie posiadać umiejętności na tym stanowisku. Kiedy będziesz miał już idealny obraz pracownika, zastanów się, ile możesz mu zapłacić i zweryfikuj swoje możliwości z danymi z rynku pracy. Może być tak, że po prostu oczekujesz zbyt dużo w stosunku do pieniędzy jakie zamierzasz zaoferować i wtedy po prostu musisz przemyśleć to czy chcesz obniżyć swoje oczekiwania, czy wprost przeciwnie. Uważasz, że zdecydowanie musisz mieć doświadczonego pracownika a co za tym idzie, musisz podnieść wynagrodzenie.

  2. Nim zatrudnisz, odpowiedź sobie szczerze na pytanie, dlaczego musisz to zrobić. Rekrutujesz, bo tworzysz nowe stanowisko pracy czy może szukasz kogoś na miejsce pracownika, który się zwolnił? Dlaczego odszedł Twój poprzedni pracownik? Odpowiedź sobie szczerze na to pytanie – Twoja szczerość względem siebie naprawdę może pozwolić Ci zaoszczędzić kolejne pieniądze.

  3. Zanim zatrudnisz, przygotuj się solidnie do rozmowy z kandydatem. Zastanów się jak ma przebiegać Twoja rekrutacja, jakie chcesz zadać pytania, od kiedy na pewno potrzebujesz pracownika. Przemyśl na jakie ustępstwa względem kandydata możesz pójść, a z czego na pewno nie zrezygnujesz. Zaplanuj spotkania w dogodnym dla Ciebie czasie. Niech nikt Ci nie przeszkadza, skup się –  im lepiej przeprowadzona rekrutacja, tym lepszy jej efekt. Jeśli możesz, daj sobie czas. Nie umawiaj wszystkich kandydatów jednego dnia – daj sobie czas na podsumowanie i przemyślenia.

  4. Zanim podpiszesz umowę, porozmawiaj o obowiązkach i perspektywach rozwoju w Twojej firmie. Pokaż umowę, wytłumacz dokładnie na czym polega praca. Jeśli to możliwe – zorganizuj dzień próbny. W dniu próbnym poświęć dużo czasu swojemu kandydatowi – obserwuj go, słuchaj jego pytań, pozwól mu na wprowadzenie innowacji. Obserwuj relacje kandydata z innymi współpracownikami i nie bój się zapytać o ich ocenę. W końcu z nowym pracownikiem, wszyscy będziecie pracować.

  5. Przyjmując do zespołu, opowiedz dokładnie o tym jak pracujecie, do czego dążycie, jakie macie misję i wartości. Powiedź szczerze czego nie tolerujesz i nie akceptujesz a za co nagradzasz. Im więcej jasnych i klarownych informacji, tym łatwiej jest się wdrożyć do nowych obowiązków. Jeśli możesz, stwórz kodeks honorowy swojego zespołu, w którym jasno wspólnie określicie co jest dla ważne.

  6. Zadbaj o prawidłowy i właściwy ,,onboarding’’ Postaraj się aby nowego pracownika wdrożył ktoś komu na tym autentycznie będzie zależało. Raczej nie zlecaj tego komuś kto właśnie odchodzi – przypomnij sobie jakie były Twoje początki i zrób wszystko aby Twój nowy współpracownik wspominał ten czas miło. Bądź w tym czasie obecny, dopytuj o postępy w nauce i sprawdzaj je regularnie. Pamiętaj, że nowy współpracownik chce zrobić na Tobie wrażenie i z pewnością będzie bał się przyznać do niewiedzy – sprawdzaj więc jak przyswaja sobie wiadomości i stwórz mu takie warunki pracy, aby nie bał się zadawać pytań i prosić o powtórzenie materiału.

  7. Bądź ludzkim szefem. Chwal zawsze, kiedy nadarza się do tego okazja. Jeśli musisz upomnieć, zrób to osobiście i na osobności. Stawiaj za wzór do naśladowania. Mów jak najczęściej ,, proszę ‘’ ,, dziękuje’’ i ,, przepraszam’’ Nie udawaj kogoś kim nie jesteś, a kiedy masz ciężki dzień, po prosto o tym powiedź.

  8. Nie od dzisiaj wiadomo, że ludzie przychodzą do firmy, a odchodzą od szefa. Pamiętaj o tym każdego dnia.

  9. Pamiętaj o urodzinach i rocznicach – każdy pracownik wie, kiedy zaczął pracę. A ile pracodawców o tym pamięta? Bądź tym pierwszym!

  10. Jeśli to możliwe, ułatwiaj życie. Ktoś chce pracować od 6 do 14 a Ty możesz sobie na to pozwolić? Zrób to. Czasem zmieniamy pracę tylko dlatego, że potrzebujemy pracować w innych godzinach. Pamiętaj o tym, że pracownicy mają swoje życie domowe i rodzinne i w większości przypadków muszą to wszystko jakoś ze sobą pogodzić.

  11. Planuj rozsądnie pracę – jeśli widzisz przemęczenie u pracownika, sam wyślij go na urlop. Ilu pracowników nie zrezygnowałoby z pracy, gdyby rozsądny szef dał im przemyśleć decyzję podczas urlopu? Czasami potrzeba wytchnienia, aby znów znaleźć przyjemność w pracy.

  12. Wyznaczaj granicę i mów o nich jasno. Zawsze odbierałeś telefon a teraz się wkurzasz, że ludzie dzwonią w weekend? To Twoja wina. Naucz ich samodzielności i odpowiedzialności. Opowiedz o swoich oczekiwaniach i daj chwilę na przyzwyczajenie się do zmiany.

  13. Nie unikaj oceny – jeśli to możliwe proś o feedback na swój temat. Nie chowaj głowy w piasek, słuchaj uważnie i zastanów się na co masz wpływ, co możesz zmienić.

  14. I najważniejsze – rozwiązuj problemy swoich ludzi. Rób wszystko aby mogli nieskrępowanie pracować. Jeśli czegoś potrzebują, spróbuj to załatwić.

 

Spróbuj wdrożyć powyższe zasady i obserwuj zmiany!

 

To są sprawy, które nie wymagają prawie żadnego nakładu pieniędzy. Pozwalają zbudować dobrą atmosferę w pracy i sprawiają, że zanim kandydat od Ciebie odejdzie, zastanowi się podwójnie. Jeśli tylko jesteś uczciwy, zatrudniasz legalnie i oferujesz sensowne wynagrodzenie, po realizacji tych punktów, zdobędziesz stały zespół. Można płacić ogromne pieniądze i wiele wymagać, stawiać pracowników pod nieustanną presją i …ciągle rekrutować. Nie bez powodu wciąż te same sieci handlowe rekrutują.

Pieniądze to nie wszystko, przynajmniej nie na dłuższą metę.

 

Wiem, że zatrudnienie pracownika to trudny temat i wielu managerów boryka się z tym tematem. Jakie macie sposoby na to by tworzyć przyjazne i dobre miejsca pracy? Czy często rekrutujecie? A możecie macie swoje pomysły na to jak zatrzymać ludzi w pracy? Podzielcie się w komentarzu!

 

Wszystkim zainteresowanym polecam serdecznie szkolenie Kamili Rowińskiej ,, Zespół Marzeń https://rowinskabusinesscoaching.com/sklep/zespolmarzen/ – na pewno jest to szkolenie na które warto pójść po to by móc stworzyć na solidnych podstawach swój zespół. O szkoleniu pisałam Wam szerzej tutaj http://www.panimanager.pl/szkoleniezespolmarzen/

Follow Pani Manager:

Od kilkunastu lat zarządzam zespołami sprzedażowymi w galeriach handlowych. Sprzedaż to moja pasja, a sklepy, którymi zarządzam, to mój drugi dom :)