Asertywność

zespół

Kiedy patrzymy na zespół, musimy na niego patrzeć jak na sumę różnych indywidualności z bardzo różnym zestawem postaw i kompetencji. To co z jednej strony jest największą zaletą zespołu (a więc różnorodność) jest też jego największym przekleństwem. Zespół się rozwija i jego potrzeby nieustannie się zmieniają. Podobnie jak każdy członek zespołu.

 

To często prowadzi do konfliktów w grupie. Nie rzadko ich powodem jest niewłaściwa komunikacja lub brak asertywności jej członków.

Tym razem skupię się na zagadnieniu asertywności.

 

Asertywność to nabyta umiejętność, która pozwala w sposób nieskrępowany informować innych o swoich uczuciach, emocjach i poglądach. To wyrażenie często odmiennego zdania w taki sposób, aby rozmówca otrzymał jasny komunikat, który nie nosi cech agresji.

 

I tu wydaje się tkwić cały problem. Asertywność to bardzo pożądana cecha, ale z mojego doświadczenia wynika, że wciąż w wielu zespołach jej brakuje. Jeśli komunikat asertywny budowany jest poprawnie, rozmówca otrzymuje jasną informację, która nie powinna wzbudzać niejasności. Asertywność jest więc niezbędna, jeśli chcemy zadbać o realizację celów, rozwój i dobrą atmosferę w zespole.

 

W zespole mamy do czynienia z różnym poziomem kompetencji i umiejętności. I wtedy właśnie brak asertywności często jest powodem konfliktów. Strony konfliktu nie chcą i nie potrafią ze sobą spokojnie rozmawiać o swoich potrzebach i oczekiwaniach. Czasami dochodzi do wybuchu konfliktu, czasami do sytuacji, w której jedna ze stron czuje się oszukana lub wykorzystywana. Można by tego uniknąć mówiąc o swoich potrzebach, oczekiwaniach, emocjach czy obawach właśnie w asertywny sposób.

 

Nierzadko jako szef lub coach muszę interweniować w sytuacji kryzysowej w zespole. Często interwencja odbywa się już zdecydowanie za późno. Najczęściej wtedy występuje jako moderator rozmowy między stronami próbując dociec co jest rzeczywistym problemem. Prawie zawsze jest to brak asertywności i brak komunikacji.

 

Gdy szkolimy nasze zespoły, nierzadko koncentrujemy się na umiejętnościach twardych. Wielu szefom wciąż wydaje się, że szkolenie z asertywności lub umiejętności komunikacji to źle wydane fundusze. Z moich doświadczeń wynika, że jest wprost odwrotnie. Co więcej, uczestnicy takich szkoleń są zdecydowanie bardziej zadowoleni z nich, bo bardzo szybko widzą efekty nie tylko w życiu zawodowym, ale i prywatnym.

 

A Ty jak oceniasz u siebie poziom asertywności? Czy jest to coś co dla Ciebie jest wyzwaniem?

 

 

 

LUBISZ TEN ARTYKUŁ?

Share on facebook
Udostępnij na Facebooku
Share on twitter
Udostępnij na Twitterze
Share on linkedin
Udostępnij na Linkdin
Share on email
Wyślij e-maileim

O MNIE

ZOSTAW KOMENTARZ

Przewiń do góry