Chcieć, móc, potrafić. Reiss Motivation Profile.

Chcieć, móc, potrafić

Dlaczego ludzie nie robią tego, co powinni?

Niezbędnik Menedżera Ewa Jochheim, Iwona Kokoszka

RMP Polska Instytut Durkalskiego Sp.z o.o Warszawa 2019

 

Jak motywować w XXI wieku?

 
Bycie szefem nigdy nie było łatwe. Najbliższe lata raczej tego nie zmienią.
Co więcej, przyszłość niesie ze sobą wiele wyzwań dla liderów. Jednym z najważniejszych wyzwań to skuteczne motywowanie swojego zespołu.
 

To nie jest już tylko kwestia postępującej automatyzacji, ale przede wszystkim konieczność zarządzania różnorodnym zespołem, który tworzą przedstawiciele różnych pokoleń. Trudno jest pogodzić interesy przedstawicieli pokolenia Millenialsów i Baby Boomers i wie o tym każdy lider, który ma takich ludzi w swoim zespole. 

 

Jest jednak pewna szansa dla wszystkich świadomych liderów, którzy chcą tworzyć skuteczne i motywowane zespoły. Pomocną rękę do nasz wszystkich wyciąga profesor Steven Reiss. 

Wraz z swoim zespołem, opracował kwestionariusz pozwalający zbadać wewnętrzne potrzeby – motywatory, których zaspokojenie wpływa na zwiększenie motywacji.

To Reiss Motivation Profile.

Identyfikacja tych potrzeb za pomocą kwestionariusza naukowego Reiss Motivtion Profile pozwala nam dokładnie określić co motywuje każdego z nas i co jest jednocześnie naszym hamulcem. 

Professor Reiss wyznaczył 16 obszarów, w których zawarta jest cała motywacja człowieka. 

 

Są to  :

·     władza, 

·     niezależność,

·     ciekawość, 

·     uznanie,

·     porządek,

·     gromadzenie,

·     honor/ pryncypialność,

·     idealizm,

·     kontakty społeczne,

·     rodzina, 

·     status, 

·     rewanż / odwet, 

·     piękno,

·     jedzenie,

·     aktywność fizyczna 

·     spokój.

 

Motywatory te mają charakter uniwersalny i występują u każdego z nas, ale w różnym natężeniu. Tym samym każdy z nas, po wypełnieniu kwestionariusza RMP otrzymuje indywidualny profil

Jego dokładna analiza umożliwia odpowiedź na pytanie : co mnie tak właściwie motywuje? 

 

To bezcenna wiedza, oparta na naukowym profilowaniu, która pozwala tworzyć cele lub zadania dokładnie sprofilowane do konkretnego kandydata. 

 

Potrzeba poznania każdego z członków naszego zespołu z każdym dniem nabiera na znaczeniu. Wiemy już, że pieniądze nie motywują na dłuższy czas, a osławiona metoda kija i marchewki po pewnym czasie też nie działa. 

 

Co zatem działa? 

 

Jak motywować ludzi, żeby im się chciało? 

 

Czy istnieje jeden skuteczny sposób dla wszystkich?

 

Jeśli chcemy motywować skutecznie, musimy wiedzieć co motywuje każdego z naszych współpracowników. Tylko tak zorganizowane cele ( uwzględniające wewnętrzne motywatory pracowników) mogą być realizowane skutecznie i efektywnie. 

 

A każdego z nas motywuje co innego. Dla jednych motywacją będzie spełnienie potrzeby uznania i władzy, dla innych potrzeba bycia z rodziną, a dla jeszcze innych potrzeba rywalizacji. 

 

Jesteśmy różni i właściwie zaprojektowany system motywacyjny powinien to uwzględniać. Będzie to możliwe, jeśli my jako managerowie, zaakceptujemy to, że naszym obowiązkiem jest prawdziwe poznanie naszego zespołu i jego motywatorów

Musimy także zaakceptować to, że różnorodność wiąże się z potrzebą traktowania naszych współpracowników indywidualnie, zgodnie z ich wewnętrznym systemem motywacji.

 

Indywidualne podejście do każdego ze współpracowników, wyznaczanie mu właściwych zadań ułatwiających realizację jego wewnętrznych potrzeb, właściwa informacja zwrotna, pochwała sformułowana we właściwy sposób zgodnie z Reiss Motivation Profile to klucz do sukcesu. 

Po połączeniu tych wszystkich, klasycznych zadań managera, dostajemy gotową receptę na realizację celów wyznaczonych nam przez firmę.

 

Muszę przyznać, że jest to jedyna w ostatnim czasie pozycja o motywacji, która mnie zdecydowanie przekonała

 

W swojej pracy intuicyjnie widzę, że moich współpracowników motywują różne rzeczy – dla niektórych jest to wyznaczenie odpowiedzialnego zadania do samodzielnej realizacji, dla innych bycia częścią zespołu i praca w ściśle określonych ramach. 

Niektórzy cenią sobie w naszej pracy to, że mogą w określonym czasie uzyskać urlop by być z rodziną, innym frajdę przynosi rywalizacja w sprzedaży, a jeszcze innym prowadzenie dokumentacji w sposób estetyczny i piękny.

 

Mnie samą motywują ambitne projekty, niezaleźność i możliwość realizacji projektów samodzielnie, z własnym wypracowanym przeze mnie harmonogramem. 

Działam spontanicznie, a wszelkie harmonogramy i plany, mnie po prostu frustrują. 

Świetnie sprawdzam się w sytuacjach kryzysowych, lub w takich gdy tworzy się coś zupełnie nowego. Natomiast spokój, praca w ściśle określonych ramach i miejscu, nieźle mnie frustruje. Z pewnością mam dużą potrzebę władzy i uznania, za to całkiem małą potrzebę rodziny. 

Mogę zatracić się w pracy realizując pasjonujące projekty a pochwała mojego szefa motywuje mnie dłużej niż pieniądze. I na szczęście, mój szef wie co mnie motywuje więc praca nieustannie sprawia mi satysfakcję i nie mogę mówić o nudzie.

 

Czy tak jest jednak zawsze i wszędzie? 

 

Zdecydowanie niekoniecznie. Brakuje nam wszystkim wiedzy o tym co motywuje nas, naszych bliskich i współpracowników. Badanie kwestionariuszem RMP może wiele ułatwić i pomóc nam w zrozumieniu tego, dlaczego w niektórych projektach czujemy się dobrze, a w niektórych kompletnie nie widzimy sensu

 

Zrozumienie siebie, następnie swoich współpracowników to podstawa w dzisiejszym świecie. Bez tej elementarnej wiedzy nie pójdziemy dalej – na pewno nie z sukcesem.

 

Jeśli szukacie ciekawej książki o motywacji, uwzględniającej najnowszą wiedzę polecam Wam tą lekturę. Mnie ona przekonała do tego aby po sporządzeniu uproszczonego profilowania ( na końcu książki macie uproszczony kwestionariusz do zbadania tego co Was motywuje) zamówić dla siebie pełen kwestionariusz a następnie by go omówić indywidualnie z RMP – masterem. 

 

Z pewnością za jakiś czas napiszę Wam o tym czego cennego o sobie dowiedziałam się dzięki temu badaniu.

 

Książkę warto też nabyć ze względu na piękne wydanie, przejrzysty układ, krótkie podsumowania każdego rozdziału. Choć książka w pełni opowiada o profilowaniu metodą RMP to znajdziecie w niej wiele cennych wskazówek i mnóstwo danych dotyczących motywacji i poziomu zadowolenia pracowników. 

Dla wszystkich zainteresowanych stworzeniem własnego profilu motywacyjnego to pozycja wręcz obowiązkowa.

 

Książka dostępna jest tutaj https://reissprofile.pl/ksiazka/

 

A tutaj możecie zamówić kwestionariusz do badania RMP https://reissprofile.pl/czym-jest-rmp/

 

Za egzemplarz książki dziękuje RMP Polska Instytut Durkalskiego Sp. z o. o

 

LUBISZ TEN ARTYKUŁ?

Share on facebook
Udostępnij na Facebooku
Share on twitter
Udostępnij na Twitterze
Share on linkedin
Udostępnij na Linkdin
Share on email
Wyślij e-maileim

O MNIE

ZOSTAW KOMENTARZ

Przewiń do góry