Depresja, PTSD a może wypalenie zawodowe. To może być o Tobie.

szefowa

Od wielu miesięcy jest we mnie tekst o wypaleniu zawodowym a także o psychicznych następstwach pandemii.

 

Wielu szefów pracowało bez wytchnienia. Poziom stresu był ogromny. Do standardowych wyzwań jak budowanie zespołu, realizowanie celów, doszedł lęk o przyszłość. Tych kilka stresujących czynników i brak wsparcia ze strony przełożonych (zajętych nierzadko walką o zabezpieczenie finansowe firmy) w przypadku wielu z nas doprowadził do przemęczenia, zwiększył frustrację. Niektóre z nas będą mierzyć się z depresją, wypaleniem zawodowym ale i też zespołem stresu pourazowego.

 

Brzmi strasznie. Niestety. I to są fakty.

 

Już teraz gwałtownie rośnie liczba pacjentów wymagających specjalistycznych terapii psychoterapeutycznych. Z moich rozmów ze specjalistami wynika, że na ich kozetki coraz częściej trafiają właśnie szefowe. Przemęczone, sfrustrowane, z silnymi objawami psychosomatycznymi. I to jest ta dobra wiadomość. Bo specjalista dobierze formę terapii, czasem zaproponuje leki i pomoże.

 

Niestety wciąż wielu liderów boi się mówić o swojej kondycji psychofizycznej – o ciągłym zmęczeniu, braku energii, totalnym zniechęceniu a czasem wręcz długo utrzymującym się wstręcie nawet do odebrania telefonu. To co przeraża to to, że Ci szefowie długo prowadzą swoje zespoły nie dostrzegając (lub nie chcąc się do tego przyznać), że to ich stan często dokłada kolejnych problemów do już dużego stosu.

 

Depresja, na którą cierpi już wielu ludzi, jest chorobą cywilizacyjną i może przytrafić się każdemu. Wypalenie zawodowe dotyka coraz więcej osób aktywnych zawodowo. A zespół stresu pourazowego (PTSD) to już nie tylko domena weteranów. To może zdarzyć się każdemu. Także liderowi.

 

Co możesz zrobić?

 

1.     Nie jesteś sama. Codziennie rozmawiam z liderami, którzy skarżą się na zmęczenie, są sfrustrowani i mają zwyczajnie dość. Początkowo niepewnie, coraz częściej jednak odważniej opowiadają mi o swoich uczuciach i objawach.

2.     Poszukaj wsparcia. O swoich emocjach możesz opowiedzieć swojemu koleżance, bliskiej osobie lub specjaliście. Aby z sukcesem prowadzić zespół, musisz być w formie. Taka forma pomocy to nie powód do wstydu. Brakiem odpowiedzialności jest natomiast prowadzenie zespołu, gdy sama nie nadajesz się do pracy.

3.     Bądź asertywna. Wyznaczaj granice. Zaplanuj swój odpoczynek i czas, kiedy jesteś niedostępna dla pracowników. W ogóle zacznij od tego, kiedy planujesz swój tydzień.

4.     Postaw na relaksację. Umów się sama ze sobą, że spróbujesz wszystkiego co przyniesie Ci ulgę – sport, kosmetyczka, czytania książek, ogródek? Sprawdź co działa najlepiej.

5.     Zadbaj o dobry sposób odżywiania i właściwą ilość snu. Jeśli wiesz, że ciężko Ci jest planować zdrowe posiłki, wykup sobie abonament w którymś z serwisów dietetycznych i gotuj wg tych przepisów. A jeśli w ogóle brakuje Ci czasu, postaw na catering.

 

Jeśli od kilku tygodni zmagasz się z takimi problemami jak:

 

1.     Bezsenność lub trudności w zasypianiu

2.     Masz obniżony nastrój, odczuwasz irracjonalny gniew, frustrację

3.     Masz zaburzenia odżywiania (zarówno chodzi o sytuację, kiedy jesz kompulsywnie jak i kiedy nie masz apetytu)

4.     Masz objawy somatyczne w postaci bolów głowy, pleców, karku

5.     Masz obniżoną zdolność koncentracji

6.     Skarżysz się na brak energii

7.     Masz poczucie, że to wszystko z czym się zmagasz, nie ma sensu i do niczego nie prowadzi

 

 

poszukaj profesjonalnego wsparcia. Wizyta u psychoterapeuty pozwala wstępnie zdiagnozować Twoją sytuację i ustalić plan leczenia. Czasem będzie to forma terapii, czasem będzie trzeba wprowadzić leki lub nawet wziąć zwolnienie lekarskie. I nie ma w tym nic wstydliwego. To choroba, którą trzeba leczyć. Nieleczona potrafi dać straszliwe konsekwencje. A jeśli się zastanawiasz czy możesz tak postąpić będąc liderem, przypomnij sobie standardowe szkolenie bezpieczeństwa w samolocie. Najpierw pomagamy sobie, potem innym.

 

LUBISZ TEN ARTYKUŁ?

Share on facebook
Udostępnij na Facebooku
Share on twitter
Udostępnij na Twitterze
Share on linkedin
Udostępnij na Linkdin
Share on email
Wyślij e-maileim

O MNIE

ZOSTAW KOMENTARZ

Przewiń do góry