Jak zarządzać w czasie kryzysu?

Zespół Pani Manager

Od półtora miesiąca większość z nas działa w wyjątkowym trybie. W połowie marca większość z branż po prostu stanęła. Wiele firm w ramach jednej konferencji musiało zaprzestać swoją działalność lub znacznie ją ograniczyć. A to oznacza, że wielu szefów / kierowników / managerów być może po raz pierwszy ma do czynienia z prawdziwym kryzysem. 

 

Co więcej, sytuacja jest nadzwyczajna, bo o skali zmian nie decydują mierzalne czynniki makroekonomiczne ale zwoływane na prędce konferencje rządu. Każda z nich zamiast przynosić odpowiedzi, jedynie pogłębia chaos i mnoży pytania. Jak więc radzić sobie w sytuacji, kiedy zdarzyć się może naprawdę wszystko? 

Jakim szefem być?

  1. Przyzwoitym i uczciwym. Po prostu. Władysław Bartoszewski mówił, że warto być uczciwym, choć nie zawsze się to opłaca. Opłaca się być nieuczciwym, ale nie warto’’. Nie znam lepszej i prostszej wskazówki niż ta. A Antoni Słonimski powiedział, że,, jeśli nie wiesz, jak należy się w jakiejś sytuacji zachować, na wszelki wypadek zachowuj się przyzwoicie’’W zasadzie na tych dwóch pozornie prostych wskazówkach można byłoby skończyć ten tekst.
  1. Cierpliwym lub milczącym. To trudny czas dla wszystkich. Dla Ciebie, Twojego szefa, ale przede wszystkim dla Twojego zespołu, za który odpowiadasz. Bądź gotów na to, że Twoje decyzje nie spotkają się z aprobatą i być może usłyszysz sporo gorzkich słów. Bądź więc cierpliwy i spokojnie tłumacz swoje racje lub cel, który chcesz osiągnąć. A jeśli nie masz cierpliwości, po prostu bądź i milcz. Czasem każdy z nas chce po prostu wyrzucić z siebie nadmiar emocji. To jest zdecydowanie ten czas, kiedy naprawdę świadomie musisz wybierać swoje reakcje na to czego się dowiedziałeś lub co usłyszałeś.
  1. Szczerym i prawdomównym, jeśli możesz. Nie oszukuj swojego zespołu, nie obiecuj im rzeczy, na które nie masz wpływu. Mów szczerze – udzielaj im takich informacji jakich możesz udzielić. Jeśli nie możesz im czegoś powiedzieć, nie mów. Po prostu. Natomiast nigdy nie okłamuj swojego zespołu i nie obiecuj czegoś czego nie możesz być pewien lub nie do końca masz na to wpływ. Jeśli dałeś swoim ludziom słowo, a nie możesz go jednak dotrzymać (bo zmieniły się decyzje firmy) powiedź im o tym jak najszybciej i wyjaśnij z czego wynika zmiana.
  1. Lojalnym względem swojego zespołu i swojej firmy. Nie namawiam Cię do pozostawania na okręcie, który tonie do samego końca, ale zachowaj się lojalnie do ostatniego dnia swojej pracy. Dokończ projekty, przekaź swój zespół swojemu następcy, udziel mu najlepszych możliwych wskazówek. Nigdy nie wiesz czy za jakiś czas nie wrócisz do swojej dawnej firmy lub nie spotkasz się z kimś na drodze zawodowej za parę lat.
  1. Proaktywnym i podejmującym decyzje, które trzeba po prostu podjąć. Nie ma nic gorszego niż szef, który boi się podejmować decyzje. Oczywiście, że zawsze można podjąć lepszą decyzję, zwłaszcza po czasie, kiedy ma się już wszystkie możliwe dane. Dużo ważniejsze jest jednak podejmowanie decyzji we właściwym czasie – bez względu na wszelkie konsekwencje. W zasadzie zawsze konsekwencje niepodjęcia decyzji są większe niż konsekwencje błędnych decyzji.
  1. Odważnym. I nie mam tu na myśli brawury a jedynie gotowość do codziennego wstawania i podejmowania się wyzwań. Dzień po dniu, miesiąc po miesiącu. To wyczerpujące, ale jako szef musisz to robić. W czasie pandemii robienie codziennie swojej roboty przy maksymalnym zaangażowaniu, to dowód prawdziwej odwagi. To codzienne podejmowanie wyzwania i mierzenie się z przeciwnościami losu.

Czas, w którym działamy jako szefowie, jest wyjątkowy. Ostatnio nawet słyszałam, że z pandemią jest jak wojną, z tą różnicą, że w czasie wojny działały hotele i restauracje. Coś w tym jest. Skala nieznanego jest ogromna. Nie ma idealnych recept i idealnych rozwiązań. Możemy tylko próbować, codziennie podejmować wyzwanie. I do końca być po prostu sobą. Bo bycie sobą tworzy autentyczność.

LUBISZ TEN ARTYKUŁ?

Share on facebook
Udostępnij na Facebooku
Share on twitter
Udostępnij na Twitterze
Share on linkedin
Udostępnij na Linkdin
Share on email
Wyślij e-maileim

O MNIE

ZOSTAW KOMENTARZ

Przewiń do góry