Kompetencje menedżera – recenzja książki

M. Kot Kompetencje menedżera

 

W natloku nowych książek warto wywierać te naprawdę wartościowe.

Jak wiecie ze wcześniejszych wpisów, dużo czasu poświęcam na bieżąco przeglądanie nowości na rynku wydawniczym. Szczególnie interesujące są dla mnie pozycje z kategorii rozwoju osobistego, przywództwa, motywacji i zarządzania.

Czynnikiem, który ma decydujący charakter przy podejmowaniu decyzji o zakupie jakiejś publikacji, jest to czy autor jest praktykiem i czy działa zawodowo na terenie Polski.Te dwa elementy są dla mnie gwarantem tego, że publikacja będzie miała dla mnie przydatny charakter. Nie inaczej jest  z najnowszą książką wydaną przez wydawnictwo Onepress.

https://onepress.pl/ksiazki/kompetencje-menedzera-miroslaw-kot,kommen.htm

 

 

Mirosław Kot to przede wszystkim praktyk.

Autorem książki jest Mirosław Kot – ekspert, praktyk i trener z zakresu planowania i realizacji celów strategicznych oraz prawa pracy z ponad 18 letnim doświadczeniem.

Poza doświadczeniem biznesowym, autor może pochwalić się dużym doświadczeniem na sali szkoleniowej – jest nie tylko trenerem, ale także wykładowcą studiów menadżerskich z zakresu zarządzania, prawa pracy i coachingu. Doświadczenie autora jest naprawdę wyczuwalne we wszystkich rozdziałach tej książki, w której poza sporą wiedzą teoretyczną, możemy odnaleźć mnóstwo przykładów z życia zawodowego.

Książka ma 384 strony i kosztuje 59 zł. Sporo jak na polskiego autora, natomiast zawartość tej publikacji zdecydowanie przemawia za ewentualną decyzją o jej zakupie.

 

Recenzja książki – dlaczego warto rozważyć jej zakup?

 

Książka składa się z 4 rozdziałów.

  1. Kompetencje HR
  2. Kompetencje osobiste
  3. Kompetencje zarządcze
  4. Prawo pracy

 

Całość publikacji poświęcona jest kompetencjom jakie powinien posiadać każdy manager. Każdy rozdział stanowi bardzo rzetelne omówienie danej kompetencji, z wieloma polskimi przykładami.

Rozdziały są przejrzyście podzielone i zawierają dużo fachowej wiedzy. Książka napisana jest lekkim językiem co bardzo ułatwia jej czytanie – zwłaszcza przy rozdziałach wymagających dużego skupienia.

Dużą zaletą książki są liczne odwołania do polskich publikacji, dzięki czemu początkowy manager dość szybko zyskuje listę książek, z których treścią powinien się zapoznać.  Ponadto na końcu każdego rozdziału autor zamieszcza ćwiczenia, które służą sprawdzeniu w jakim stopniu przyswoiliśmy wiedzę ( polecam zwłaszcza ćwiczenia z rozdziału o prawie pracy).

Książka pisana jest z punktu widzenia praktyka prawa pracy i jest to odczuwalne w każdym rozdziale tej książki. Jest to zdecydowanie jej zaleta. W gąszczu publikacji dotyczących zarządzania i przywództwa brakuje polskiego spojrzenia na rolę managera w firmie. Co więcej, autor w każdym z kolejnych rozdziałów podpowiada jak właściwie zarządzać swoim zespołem i jak wykorzystać do tego wiedzę z zakresu HR.

Księga kompetencji i co dalej?

W pierwszym rozdziale dowiemy się więc jak opisać kompetencje dla poszczególnych członków zespołu, co ma duży wpływ nie tylko na sam proces rekrutacji, ale i na szkolenie pracownika, a potem również na jego ocenę.

Autor podpowiada nam też jak zarządzać procesem szkoleniowym, jak przygotować się do rekrutacji i jak dokonać właściwej selekcji kandydatów.

Dla mnie szczególnie interesujący był podrozdział o rekrutacji i selekcji pracowników – tym bardziej, że zawierał bardzo rzetelny opis coraz bardziej popularnej metody assesment centre. Jestem przekonana, że dla wielu z nas, ciekawą będzie też lektura o zarządzaniu oceną pracowniczą – autor bardzo przystępnie opisuje zarówno metody oceny pracownika jak i wskazuje ich zalety. Co więcej, każdy manager znajdzie w książce gotowy schemat rozmowy oceniającej.

Kompetencje osobiste managera to nie tylko inteligencja emocjonalna..

W rozdziale o kompetencjach osobistych managera, autor pisze min. o inteligencji emocjonalnej, komunikacji, zarządzaniu sobą czasie i zarządzaniu sobą w stresie. Warte szczególnej uwagi są podrozdziały dotyczące komunikacji. Znajdziemy tu min. rady dotyczące tego jak asertywnie rozmawiać z pracownikiem oraz jak w sposób skuteczny komunikować się z pracownikiem. Interesujące są też fragmenty książki mówiące o wystąpieniach publicznych oraz o tym jak być efektywnym. W podrozdziałach dotyczących zarządzania sobą w czasie znajdziemy min. wiadomości na temat matrycy Eisenhowera oraz zasadzie Vilfreda Pareto.

 

Pokolenie X, Y, Z – o co tak naprawdę chodzi?

 

Trzeci rozdział poświęcony jest kompetencjom zarządczym i z pewnością dla wielu managerów będzie stanowił dużą dawkę nie tylko wiedzy co inspiracji. Dla mnie wyjątkowo ciekawy był podrozdział dotyczący zarządzania zespołem. Znajdziemy w nim min. charakterystykę pokoleń X, Y i Z oraz wskazówki dotyczące tego jak prowadzić takich pracowników do sukcesu i co jest dla nich ważne w miejscu pracy. Uzmysłowienie sobie tego co może być wartością dla naszych współpracowników, zwłaszcza w sytuacji gdy dzieli nas przepaść jednego pokolenia, może uchronić nas przed wieloma błędami. Tym bardziej, że to nie wiek pracownika decyduje o jego sukcesie, ale właśnie prowadzący go manager, który wie w jaki sposób motywować i jak nagradzać takiego pracownika.

Dla wielu z Was z pewnością ciekawe będą artykuły dotyczące motywacji – zarówno płacowej jak i pozapłacowej. Poza tym każdy czytelnik znajdzie w tej książce wiedzę nt przywództwa, delegowania zadań a także zarządzania zmianą. Jak przystało na praktyka, autor pisze też o zarządzaniu strategicznym i zarządzaniu poprzez cele.

I wreszcie najbardziej po ludzku napisany tekst o prawie pracy!

Ostatni rozdział jest niewątpliwie największą zaletą tej publikacji. W końcu manager otrzymuje naprawdę całościowy i niezwykle treściwy podręcznik o tym jak prowadzić zespół i jak właściwe – także z punktu widzenia prawa pracy, nim zarządzać. O ile, wielu z nas, ma naturalne predyspozycje do zarządzania zespołem i w toku doświadczenia nabywa cennych umiejętności, to najczęściej najtrudniejszym zagadnieniem staje się właściwa interpretacja prawa pracy.

Autor w ostatnim rozdziale omawia zarówno nawiązanie stosunku pracy ( omawiany jest każdy typ umowy), zmianę warunków umowy o pracę, prawa i obowiązki stron stosunku pracy, sankcje za niewłaściwe wykonywanie obowiązków pracowniczych, czas pracy, uprawnienia związane z rodzicielstwem oraz ochronę danych osobowych i kadrowych.

Wszystkie podrozdziały są napisane w sposób przejrzysty i bardzo zrozumiały. Autor omawia dokładnie aktualny stan przepisów prawa pracy oraz w sposób wyczerpujący traktuje temat ochrony danych osobowych. Sposób przedstawienia tego zagadnienia, liczne przykłady a także ćwiczenia umieszczone na końcu rozdziału, ułatwiają nie tylko zrozumienie przekazanej wiedzy ale także jej zapamiętanie.

Z całą pewnością wiedza usystematyzowana w ostatnim rozdziale jest największą zaletą tej publikacji i stanowi swojego rodzaju podręcznik, do którego niejeden manager będzie często wracał.

Musisz mieć tą książkę, to pewne. Przeczytaj dlaczego warto zainwestować 59 zł!

Ilość tematów, które w tej publikacji podejmuje autor, jest bardzo szeroka. Wszystkie zagadnienia są omówione w sposób bardzo rzetelny i wyczerpujący, dzięki czemu zyskujemy naprawdę solidny podręcznik dla każdego managera. Z pewnością jest to obowiązkowa lektura dla początkujących liderów, która pozwoli im szybko uzupełnić brakującą wiedzę. Dzięki zebraniu wszystkich zagadnień w jednej publikacji, czytelnik zyska podstawę, którą rozszeżyć będzie mógł w oparciu o bibliografię zamieszczoną na końcu książki.

Doświadczeni managerowie zyskają dzięki lekturze tej książki świeże spojrzenie na swoje codzienne problemy w pracy a także fachową pomoc w ich rozwiązaniu. Jestem też przekonana, że największą wartością tej książki jest jej komplementarność oraz zwięzłość, zachęcająca do późniejszych powrotów do lektury, zwłaszcza wtedy gdy w życiu zawodowym pojawią się nowe wyzwania. Jestem przekonana, że pieniądze zainwestowane w tą lekturę bardzo szybko się zwrócą. Serdecznie polecam ją Waszej uwadze!

 

 

 

 

 

 

LUBISZ TEN ARTYKUŁ?

Share on facebook
Udostępnij na Facebooku
Share on twitter
Udostępnij na Twitterze
Share on linkedin
Udostępnij na Linkdin
Share on email
Wyślij e-maileim

O MNIE

ZOSTAW KOMENTARZ

Przewiń do góry