Lider Lean – recenzja książki

Lider Lean

Książka w zgodzie z koncepcją LEAN Management.

Jeśli nie masz pojęcia czym jest lean management i nie masz ochoty tracić czasu na czytanie 300 stronicowej cegły na temat tej koncepcji, to książka Andrzeja Krótkiego jest dla Ciebie.

Książka ma 184 strony i czyta się ją szybko, w sam raz na podróż pociągiem Kraków – Warszawa lub na weekendowe popołudnie. Co więcej, Andrzej Krótki pisze treściwie, konkretnie i pięknie opowiada historie o tym jak koncepcja „szczupłego zarządzania” pozwala oszczędzić pieniądze w firmie. I to konkretne pieniądze.

Ekspert od Lean pisze książkę

Andrzej Krótki ma ogromne doświadczenie we wdrażaniu, uczeniu i wykładaniu koncepcji szczupłego zarządzania. Jest min. wykładowcą na kierunkach studiów podyplomowych, współtwórcą cyklu ogólnopolskich konferencji Lean Camp. W realizacji idei lean pomógł już 60 firmom z branży usługowej, produkcyjnej i serwisowej. Co więcej, po przeczytaniu tej książki, nie mam najmniejszych wątpliwości, że autor jest prawdziwym pasjonatem i widzi możliwość do wdrożenia lean wszędzie – nawet w domowej kuchni.

„Szczupłe zarządzanie”

Lean Management to najprościej mówiąc koncepcja polegająca na prowadzeniu firmy tak, aby dostarczać klientom produkty czy usługi w najprostszy możliwy sposób. Kluczową sprawą jest tu udział samych pracowników, którzy w procesie mapowania procesu wskazują ,,wąskie gardła’’ i proponują usprawnienia. Te małe kroki usprawniające proces wytworzenia usługi czy produktupozwalają zaoszczędzić czas i koszty. Często oznacza to szybsze wytworzenie usługi lub mniejszy czas przestoju wynikający np. z właściwego procesu konserwacji urządzeń.

Liczne przykłady i rady jak wdrażać to zaleta tej książki.

Andrzej Krótki najpierw w swojej książce opowiada historię o tym jak lean został wdrożony w trzech różnych firmach – w hucie stali, w firmie logistycznej i firmie handlowej. Te trzy rozdziały stanowią praktyczne przedstawienie samej koncepcjii tego w jaki sposób należy ją wdrażać w firmach. Autor podkreśla tu ogromną rolę zespołu i lidera, który swoich zachowaniem przekonuje współpracowników do wdrożenia idei. Pierwsze sukcesy budują nie tylko poczucie sprawczości załogi ale i uczą patrzenia na firmę poprzez okulary „lean” . Proces wdrażania nie jest łatwy, ale dzięki radom zawartym w książce można uniknąć wielu podstawowych błędów. Autor namawia min. do szerokiego udziału pracowników w zmianach, do wyłaniania ambasadorów lean w załodze firmy i do wielostronnej, otwartej komunikacji.

Dzięki lekturze tej książki zaraziłam się pasją do szukania usprawnień. Na pewno to początek mojej drogi i z pewnością sięgnę po kolejne książki poświęcone tej koncepcji. Jeśli macie już za sobą godne polecenia lektury dotyczące lean managementu, to podzielcie się w komentarzu!

Poniżej moje lekcje z książki

Jeśli czytałaś książkę autora, zachęcam do wypisania Twoich lekcji w komentarzu.

  1. Każde drobne usprawnienie ma sens i pozwala zaoszczędzić czas lub pieniądze. Jeśli wydaje Ci się, że oszczędność jest zbyt mała, policz ją w skali roku.
  2. Każdy proces można usprawnić, najlepsze rozwiązanie zaproponuje Twój zespół
  3. Jako lider zachęcaj do szukania usprawnień i otwarcie popieraj aktywność swojej załogi w tym aspekcie
  4. Dbaj o dobrą komunikację. Poświęć wystarczająco dużo czasu na wyjaśnienie procesu i korzyści jakie możecie osiągnąć. Nie bój się trudnych rozmów. Szukaj ambasadorów lean w załodze. Poświęć dużo czasu na rozmowy z członkami załogi, których zdanie liczy się w zespole najbardziej.

Wartościowy wpis? Podziel się z innymi!

LinkedIn
Facebook
Pinterest
Twitter
Print

Agnieszka Giermek-Ziółkowska

Szefowa z 20 letnim stażem, coach i trener. 

Ekspertka rozwoju osobistego z nastawieniem na osiąganie celów i poszukiwanie rozwiązań. Autorka podcastu i licznych webinarów. Prywatnie opiekunka 2 goldenów retrieverów, zakochana w półwyspie helskim.