Lider Lean – recenzja książki

Lider Lean

 

Książka w zgodzie z koncepcją LEAN Management.

 

Jeśli nie masz pojęcia czym jest lean management i nie masz ochoty tracić czasu na czytanie 300 stronicowej cegły na temat tej koncepcji, to książka Andrzeja Krótkiego jest dla Ciebie.

Książka ma 184 strony i czyta się ją szybko, w sam raz na podróż pociągiem Kraków – Warszawa lub na weekendowe popołudnie. Co więcej, Andrzej Krótki pisze treściwie, konkretnie i pięknie opowiada historie o tym jak koncepcja ,,szczupłego zarządzania ‘’ pozwala oszczędzić pieniądze w firmie. I to konkretne pieniądze.

Ekspert od Lean pisze książkę.

Andrzej Krótki ma ogromne doświadczenie we wdrażaniu, uczeniu i wykładaniu koncepcji szczupłego zarządzania. Jest min. wykładowcą na kierunkach studiów podyplomowych, współtwórcą cyklu ogólnopolskich konferencji Lean Camp. W realizacji idei lean pomógł już 60 firmom z branży usługowej, produkcyjnej i serwisowej. Co więcej, po przeczytaniu tej książki, nie mam najmniejszych wątpliwości, że autor jest prawdziwym pasjonatem i widzi możliwość do wdrożenia lean wszędzie – nawet w domowej kuchni.

,, Szczupłe zarządzanie”

Lean Management to najprościej mówiąc koncepcja polegająca na prowadzeniu firmy tak, aby dostarczać klientom produkty czy usługi w najprostszy możliwy sposób. Kluczową sprawą jest tu udział samych pracowników, którzy w procesie mapowania procesu wskazują ,,wąskie gardła’’ i proponują usprawnienia. Te małe kroki usprawniające proces wytworzenia usługi czy produktupozwalają zaoszczędzić czas i koszty. Często oznacza to szybsze wytworzenie usługi lub mniejszy czas przestoju wynikający np. z właściwego procesu konserwacji urządzeń.

Liczne przykłady i rady jak wdrażać to zaleta tej książki.

Andrzej Krótki najpierw w swojej książce opowiada historię o tym jak lean został wdrożony w trzech różnych firmach – w hucie stali, w firmie logistycznej i firmie handlowej. Te trzy rozdziały stanowią praktyczne przedstawienie samej koncepcjii tego w jaki sposób należy ją wdrażać w firmach. Autor podkreśla tu ogromną rolę zespołu i lidera, który swoich zachowaniem przekonuje współpracowników do wdrożenia idei. Pierwsze sukcesy budują nie tylko poczucie sprawczości załogi ale i uczą patrzenia na firmę poprzez okulary ,, lean’’ . Proces wdrażania nie jest łatwy, ale dzięki radom zawartym w książce można uniknąć wielu podstawowych błędów. Autor namawia min. do szerokiego udziału pracowników w zmianach, do wyłaniania ambasadorów lean w załodze firmy i do wielostronnej, otwartej komunikacji.

Dzięki lekturze tej książki zaraziłam się pasją do szukania usprawnień. Na pewno to początek mojej drogi i z pewnością sięgnę po kolejne książki poświęcone tej koncepcji. Jeśli macie już za sobą godne polecenia lektury dotyczące lean managementu, to podzielcie się w komentarzu!

Poniżej moje lekcje z książki  – jeśli czytałaś książkę autora, zachęcam do wypisania Twoich lekcji w komentarzu.

 

  1. Każde drobne usprawnienie ma sens i pozwala zaoszczędzić czas lub pieniądze. Jeśli wydaje Ci się, że oszczędność jest zbyt mała, policz ją w skali roku.
  2. Każdy proces można usprawnić, najlepsze rozwiązanie zaproponuje Twój zespół
  3. Jako lider zachęcaj do szukania usprawnień i otwarcie popieraj aktywność swojej załogi w tym aspekcie
  4. Dbaj o dobrą komunikację. Poświęć wystarczająco dużo czasu na wyjaśnienie procesu i korzyści jakie możecie osiągnąć. Nie bój się trudnych rozmów. Szukaj ambasadorów lean w załodze. Poświęć dużo czasu na rozmowy z członkami załogi, których zdanie liczy się w zespole najbardziej.
Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

LUBISZ TEN ARTYKUŁ?

Share on facebook
Udostępnij na Facebooku
Share on twitter
Udostępnij na Twitterze
Share on linkedin
Udostępnij na Linkdin
Share on email
Wyślij e-maileim

O MNIE

ZOSTAW KOMENTARZ

Przewiń do góry